MENÜ

Honlap címe

Scuderia Ferrari

Scuderia Ferrari olasz Formula–1-es versenycsapat, a sportág eddigi legsikeresebbje, a világbajnokság kezdete, 1950 óta jelen van a Formula–1-ben. Enzo Ferrari alapította 1929-ben (a Scuderia olaszul istállót jelent, a Ferrari az alapító Enzo Ferrari nevére utal), és 1939-ig az Alfa Romeo autóit versenyeztette. Csak később kezdtek saját autókat készíteni.

A 2019-es szezonban a versenyzők a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel, aki 2015 óta van a csapatnál, és a Saubertől érkező Charles Leclerc, aki Kimi Räikkönent váltotta. Maurizio Arriavebenét pedig, aki 2015 és 2018 közt volt csapatfőnök, Mattia Binotto váltotta. 2023-tól Frédéric Vasseur irányítja a csapatot Binotto helyett.

2007-ben megnyerték az egyéni (Räikkönen) és a konstruktőri bajnoki címet is. Utóbbit 2008-ban megvédték, az egyéni címről viszont Felipe Massa a zárófutam utolsó körében lecsúszott. 2010-ben Fernando Alonso volt harcban a bajnoki címért, listavezetőként várta az utolsó versenyt, de a futam nem sikerült, így alulmaradt a Red Bull Racingnél versenyző Vettellel szemben. 2012-ben Alonso ismét a zárófutamig volt esélyes a címre, de ezúttal is Vettel nyerte a bajnokságot. 2014-ben gyenge szezont zárt a csapat, 1993 óta első ízben fordult elő, hogy egész évben nem sikerült futamot nyerniük. 2015-ben Vettel révén három futamot nyertek, a konstruktőri világbajnokságban második helyen zártak a Mercedes mögött. 2016-ban viszont megint nem tudtak futamgyőzelmet elérni, a konstruktőrök között visszacsúsztak a harmadik helyre a Red Bull mögé. 2017-ben a Ferrari a megelőző évekhez képest versenyképesebbnek bizonyult, Vettel sokáig esélyesnek tűnt a Mercedesszel szemben, de a szezon későbbi szakaszában túl sok pontot vesztett, ami miatt elszálltak a világbajnoki reményei. A 2018-as szezont még biztatóbban kezdte a Ferrari, de az év későbbi szakaszában ismét többször hibázott Vettel és a csapat, így ezúttal sem sikerült a világbajnoki cím megszerzése. 2019-ben a motort szabálytalannak minősítették, így 2020-ban jelentősen hátra csúsztak a mezőnyben. 2021-től a a csapat pilótái: Carlos Sainz és Charles Leclerc.

A csapat legsikeresebb versenyzője a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, aki öt egyéni bajnoki címet szerzett a Ferrarinak az összes tizenötből.

A kezdetek[szerkesztés]

A csapatot 1929-ben alapította Enzo Ferrari amatőr versenyzők támogatásának érdekében, bár ő maga is versenyzett azelőtt a Fiat csapatnál. Az ötlet november 16-án egy vacsora alkalmával jött, amikor Bolognában Augusto és Alfredo Caniato textilgyárasoktól, illetve a gazdag amatőr versenyzőtől, Mario Tadinitól kért pénzügyi segítséget. Egy negyven főből álló csapatot gyűjtött, melynek legtöbb pilótája Alfa Romeo 8C autóival versenyzett; Enzo Ferrari maga is folytatta versenyzői karrierjét első fiának, Dinónak 1932-es születéséig.

 Alfa Romeo Tipo C, amelyet a Ferrari 1935-től 1936-ig használt
1933-tól gazdasági nehézségek miatt az Alfa Romeo csak ritkán indult versenyeken, helyét a Scuderia Ferrari autói vették át. 1935-ben Enzo Ferrari és Luigi Bazzi megépítették az Alfa Romeo Bimotore-t, Ferrari emblémával az oldalán. Ebben az évben az Alfa Romeo ismét versenyezni kezdett. 1938-ig Enzo Ferrari számos, már befutott versenyzőt (többek között Tazio NuvolaritGiuseppe CamparitAchille Varzit és Louis Chiront), valamint több tehetséges kezdőt (Tandini, Guy Moll, Carlo Maria Pintacuda és Antonio Brivio) menedzselt a modenai Trento e Trieste körúton található központjából. Ebben az évben az Alfa Romeo kinevezte a gyár versenyrészlege, az Alfa Corse vezetőjévé. 1939-ben azonban távozott, mert úgy érezte, hogy szerződtetésével az Alfa őt ki akarja vásárolni, csapatát, a Scuderiát pedig magába szeretné olvasztani. Cégének nevét Auto Avio Costruzioni Ferrarira módosította, és szerszámgépgyártással kezdett foglalkozni. Az Alfával kötött megállapodásában vállalta, hogy nem épít versenyautót Ferrari nevén az elkövetkező négy évben.

Az Alfa Romeóval kötött megállapodás ellenére a Ferrari azonnal elkezdett dolgozni az első saját versenyautóján, mely a Tipo 815 nevet viselte. Az Alberto Massmino tervezte autó volt az első igazi Ferrari versenyautó. Bár autó részt vett néhány fontosabb megmérettetésen, a második világháború ideiglenesen véget vetett a versenyzésnek, a Tipo 815 soha nem lépett többé versenypályára. Ferrari továbbra is szerszámgépeket gyártott. 1943-ban átköltöztette főhadiszállását Maranellóba, egy évre rá a várost bombázni kezdték.

Híres versenyzők a csapatnál:

 Nigel Mansell 1990-ben
 

A Ferrarinál sok olyan híres pilóta versenyzett, mint Alberto AscariJuan Manuel FangioMike HawthornPhil HillJohn SurteesLorenzo BandiniLudovico ScarfiottiNino VaccarellaJacky IckxClay RegazzoniNiki LaudaCarlos ReutemannJody ScheckterGilles VilleneuveDidier PironiMichele AlboretoGerhard BergerAlain ProstNigel MansellJean AlesiEddie IrvineRubens BarrichelloMichael SchumacherFelipe MassaFernando AlonsoKimi RäikkönenSebastian Vettel és a jelenlegi versenyzőpáros, Charles Leclerc és Carlos Sainz Jr..

Közülük kilencen világbajnokok is lettek a Ferrarival: Ascari (19521953), Fangio (1956), Hawthorn (1958), Phil Hill (1961), Surtees (1964), Lauda (19751977), Scheckter (1979), Schumacher (20002001200220032004), és Räikkönen (2007).

A Scuderia Ferrari legeredményesebb versenyzője Michael Schumacher, 5 világbajnoki címével (A Ferrari világbajnoki címeinek egyharmada), 72 Ferraris győzelmével (ami a Scuderia Ferrari összes győzelmeinek több mint egyharmada), 57 első rajtkockás indulásával (a Scuderia pole-pozícióinak majdnem egyharmada), és leggyorsabb körével, amiket az olasz csapatnál ért el.

Teljes név Scuderia Ferrari
Székhely ITA Maranello
Alapító ITA Enzo Ferrari
Csapatfőnök FRA Frédéric Vasseur
Műszaki igazgató ITA Enrico Cardile
(Karosszéria)
ITA Enrico Gualtieri
(Erőforrás)
Weboldal Hivatalos weboldal
2023-as Formula–1-es szereplése
Versenyzők 16. MON Charles Leclerc
55. ESP Carlos Sainz Jr.
Tesztpilóták később
Kasztni Ferrari 675
Motor Ferrari
Gumik Pirelli
Szín később
Formula–1 szereplése
Első verseny MON 1950-es monacói nagydíj
Utolsó verseny UAE 2022-es abu-dzabi nagydíj
Versenyek száma 1054 (rajtok száma: 1051)
Konstruktőri VB-címek 16 (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008)
Versenyzői VB-címek 15 (1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007)
Első győzelem GBR 1951-es brit nagydíj
(José Froilán González)
Legutóbbi győzelem AUT 2022-es osztrák nagydíj
(Charles Leclerc)
Győzelmek 241
Első rajtkockák 242
Leggyorsabb körök 258
Legutóbbi VB-helyezés 2. (554 pont)

 

Asztali nézet