MENÜ

Honlap címe

Haas F1 Team

Haas F1 Team, jelenleg MoneyGram Haas F1 Team, egy amerikai Formula–1-es csapat, amely 2016-tól szerepel a sorozatban. Az istálló alapítója az amerikai üzletember, Gene Haas, aki a NASCAR-ban az egyik csapat társtulajdonosa. A csapat jelenlegi főszponzora a MoneyGram.

A bemutatkozó versenyen Romain Grosjean a pontszerző hatodik helyen végzett. A konstruktőrök értékelését a csapat a bemutatkozó évben a 8. helyen zárta. Eddigi legjobb szezonjuk a 2018-as volt, amikor 5. helyen végeztek a konstruktőrök között. Jelenlegi párosuk Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg.

Előkészületek

 A Haas amerikai központja.
 

2014 januárjában bejelentette az amerikai NASCAR sorozatban is egy csapatot tulajdonló Gene Haas, hogy beadta licenckérelmét a Nemzetközi Automobil Szövetségnek a 2015-ös Formula–1-es szezonban való indulásra. Áprilisban kiderült, hogy az engedélyt megkapta az amerikai, ám egy hónappal később a sajtó nyilvánosságára hozta, hogy csapata debütálása 2016-ra fog tolódni. Az év végén csődbe menő Marussia elárverezése után a Haas megszerezte a csapat Banbury központját, megszerezte magának a Ferrari motorokat, kasztnijuk megépítőjének pedig megnyerték maguknak a neves olasz gyártót, a Dallarát.[1] Eldőlt az is, hogy a Jaguar Racing, valamint a Red Bull Racing korábbi technikai igazgatójával, Günther Steinerrel egy, a Formula–1-ben már tapasztalt szakember foglalja el a csapatvezetői posztot, míg autóikba a 2015-ös év végén a Lotus sikertelenségéből kiábránduló Romain Grosjean és a ferraris kapcsolatok révén Esteban Gutiérrez ül majd. Ezzel ellentétben a Haas megközelítését kritizálták a kisebb, saját költségvetéssel rendelkező privát csapatok, és aggodalmukat fejezték ki a gyártók és a kiscsapatok közötti szoros kapcsolatok miatt.

A Haas megítélése a Ferrarival folytatott széleskörű partnerség miatt vegyes fogadtatásban részesült. A csapat örömmel fogadta az úttörő, alacsony költségű megoldást, amely lehetővé tette az új csapatok Formula–1-be való bejutását és versenyképességét, ami a sport számára létfontosságú volt a HRT és a Caterham, valamint a későbbi Manor csődje után.

2016

A csapat egyik versenyzője a Lotustől távozó Romain Grosjean lett, ezt 2015. szeptember 29-én jelentette be a csapat.[2][3]
2015. október 30-án, a mexikói nagydíj hétvégéjén a csapat bejelentette másik versenyzőjét, a korábbi Ferrari tartalék-, egyben tesztpilótáját a mexikói Esteban Gutiérrezt.[4][5]

 Haas VF-16
 

Január 8-án bejelentették, hogy az FIA töréstesztjén hivatalosan átmentek. Február 21-én, vasárnap Barcelonában, a Circuit de Barcelona-Catalunya versenypályán leleplezték a VF-16-os kódjelű első autójukat. Március 10-én bejelentették első tartalékpilótájukat, a mindössze 17 éves amerikai Santino Ferruccit.[6]

 Gutiérrez elfékezi a bahreini első kanyart.
 

A szezonnyitó ausztrál nagydíjon Romain Grosjean megszerezte a csapat első pontjait, mivel a hatodik helyre hozta be az autót (és ezzel az alakulat lett az első olyan amerikai csapat, amely első versenyén pontot szerzett). A másik pilóta Esteban GutiérrezFernando Alonso kemény balesete miatt kiesett. A csapat ezzel az első konstruktőr lett, amely első versenyén pontokat szerzett a Toyota 2002-es szezonja óta.

bahreini nagydíj időmérő edzésén a csapat megint remekelt, Grosjean a kilencedik helyre kvalifikálta magát, míg Gutiérrez csak a 13. helyet tudta megszerezni. A futam ismét lenyűgözően sikerült, Grosjean ötödikként ért célba.

A nagy lendülettel indult szezont a csapat visszaeséssel fejezte be, az azévi össz 29 pontból a szezon második felében mindössze egyet sikerült gyűjteni a amerikai nagydíjon. 2016-ot végül 8. helyen zárták a csapatok közt, és az összes pont Grosjean neve mellett szerepelt. Erre reagálva 2016. november 11-én a csapat megköszönte Gutiérrez azévi munkáját, Grosjean mellé pedig 2017-re leszerződtették Kevin Magnussen-t.[7]

2017

 Grosjean a VF-17 volánjánál
 

A szezon első időmérőjén a csapat eddigi legjobb kvalifikációját produkálta, Grosjean megszerezte a 6. rajtkockát. A versenyen azonban mindkét versenyzőt hátráltatták az autók teljesítményét egész hétvégén akadályozó problémák, amelyek először csak az autók teljesítményét csökkentették, majd mindkét autó feladta a versenyt.

 A VF-17 festése a monacói nagydíjat követően szürkébb lett.
 

kínai nagydíj már jobban sikerült a csapat számára, mivel Kevin Magnussen nyolcadik lett, megszerezve első pontjait a 2016-os szingapúri nagydíj óta.

A csapat sikeresebben folytatta az évet, mint egy évvel korábban, a monacói nagydíjon pedig a csapat megszerezte első kettős pontszerzését, ahol Grosjean nyolcadik, Magnussen pedig a tizedik helyen ért célba, a Williamses Felipe Massával kettejük közt. A Haas az év végén zsinórban másodszorra a 8. helyen végzett, miután a Renault megelőzte őket az utolsó versenyeken, pontjaikat azonban közel megduplázták 2016-hoz képest.

2018

 Magnussen Ausztriában
 

2018. február 14-én a Haas bemutatta új autóját, a VF-18-at. A téli tesztek után a Haas egy rendkívül versenyképes autóval mutatkozott be Ausztráliában; a csapat eddigi legjobb kvalifikációján volt túl, a két Haas a harmadik rajtsort kaparintotta meg Magnussen-Grosjean sorrendben. A versenyen azonban a szerelők mindkét autó boxkiállásakor nem rögzítettek megfelelően egy abroncsot, és a 23. körben Magnussen, egy körrel később pedig Grosjean kényszerült feladni a versenyt. A pilóták közül a következő versenyeken csak Magnussen szerzett pontokat, Grosjean pedig sorozatos baklövésekkel szenvedett az osztrák nagydíjig, ahol azonban mind ő, mind a csapat fellélegezhetett; Grosjean egy 4. hellyel, Magnussen pedig egy 5. hellyel támogatta a csapat azévi első kettős pontszerzését. A szingapúri nagydíj Magnussen megszerezte a Haas első leggyorsabb körét a verseny 50. körében. A csapat 2018-ban messze legjobb szezonját futotta, 93 ponttal lett ötödik a konstruktőrök bajnokságában, 29 pontra a negyedik Renault-tól.

2019

 Magnussen a magyar nagydíjon
 

2018. szeptember 28-án megerősítették, hogy 2019-ben is a Grosjean-Magnussen páros alkotja majd a csapat versenyzőit. 2018. október 25-én bejelentették, hogy a Haas több éves szponzorációs szerződést kötött a Rich Energy-vel, minek keretein belül 2019-től a csapat neve Rich Energy Haas F1 Team-re változik. 2019-ben a Rich Energy elvesztette a pert a Whyte Bikes-al szemben amiért ők lemásolták a bicikli gyártó cég logóját. 4 nappal a 2019-es Brit Nagydíj előtt, a Rich Energy Twittere bejelentette, hogy felbontják a szponzori szerződést a rossz teljesítményre hivatkozva. Ezt később a csapat és a Rich Energy is megcáfolta. 1 nappal az Olasz Nagydíj előtt a Haas bejelentette, hogy azonnali hatállyal felbontják a szerződést a Rich Energy-vel. A szezon további részében Haas F1 Team néven versenyeznek, az autókról lekerültek a Rich Energy szövegek és logók, ám a szín változatlan maradt. A csapat teljesítménye az előző szezonhoz képest nagy mértékben visszaesett, amíg az időmérőkön meglehetősen jól szerepeltek, addig a versenyek többségén gumigondokkal küszködtek, ezek miatt pedig visszaestek. Ennek megértése érdekében Grosjean az ausztráliai specifikációjú autóval, míg Magnussen a továbbfejlesztett verzióval versenyzett a Német Nagydíjtól kezdve. Az évet végül a 9. helyen zárták, mindössze 28 ponttal, ez a legkevesebb a csapat történetében.

2020

Sokak meglepetésére a csapat változatlan pilótapárossal vágott neki a 2020-as évnek.[8][9] Az alaposan gyengébb Ferrari motorok és technikai eszközök miatt a gárda visszacsúszott az alacsony középcsapatok közé.[10] 2020 márciusában még az is felmerült, hogy elhagyják a Formula–1 mezőnyét.[11] Az első két hétvégén pontot sem tudtak szerezni. A csapat első pontját az új kiírásban Kevin Magnussen szerezte a Hungaroringen, amikor a 9. pozícióban intették le, azonban később ő és csapattársa, Romain Grosjean is 10-10 másodperces időbüntetést kapott, mivel szabálytalanul vettek igénybe segítséget a felvezető körükön, de ennek ellenére Magnussen így is szerzett egy pontot, mert a 10. helyre esett így vissza.[12] 2020. november 29-én a bahreini nagydíjon nem sokkal a rajt után Grosjean a 3-as kanyarban hirtelen jobbra húzott és összeért az AlphaTaurit vezető orosz Danyiil Kvjattal, amelynek következtében nagy sebességgel csapódott a szalagkorlátnak és autója kettétört, majd kigyulladt.[13][14] Az 53 G-s becsapódást követően, a biztonságtechnikai megoldásoknak is köszönhetően 28 másodperc után saját lábán szállt ki a roncsból.[15] A versenyt azonnal piros zászlóval félbeszakították és a francia versenyzőt kisebb égési sérülésekkel szállították kórházba.[16][17] Egy nappal később, november 30-án a csapat bejelentette, hogy elővigyázatosságból Grosjean helyett a hivatalos teszt- és tartalékpilótát, Pietro Fittipaldit indítják a 16. fordulóban, a szahír nagydíjon.[18] Mivel a brazil újoncnak nem volt elegendő szuperlicensz-pontja, ezért különleges engedéllyel állhat rajthoz a hétvégén.

2021

Kevin Magnussen és Romain Grosjean is elhagyta a csapatot a 2020-as év végén. A helyükre Nyikita Mazepin és Mick Schumacher került, aki megnyerte a 2020-as F2 bajnokságot. Azért, hogy túléljék a 2021-es évet pénzügyileg, a csapat kevés fejlesztést hozott a 2021-es autóra, inkább a 2022-es autóra fordították az erőforrásokat. Az évre a főszponzoruk az Uralkali lett, egy orosz műtrágyagyártó cég, amelynek főrészvényese Nyikita Mazepin apja, Dmitry Mazepin volt. A 2021-es autóra az Uralkali szponzorálásának eredményeképpen orosz színek kerültek felfestésre. A szezon első versenyén Mazepin az első körben megforgott, Schumacher pedig 16.-ikként végzett.

 

2022

2022-es orosz-ukrán inváziót követően a Haas eltávolította autóiról az orosz szponzor Uralkali márkajelzését. Megbeszélések folynak az Uralkali és a Haas között mind a szponzorációs megállapodásokról, mind a Mazepinről, akinek a szerződése részben az Uralkali Haas szponzorálásán alapul. Március 5-én a csapat bejelentette, hogy azonnali hatállyal felbontotta szponzori szerződését az Uralkalival és a pilótaszerződést Nyikita MazepinnelKevin Magnussen érkezett Mazepin helyére.

2022-ben a csapat, a korábbi évekhez képest, sokat fejlődött az idei évben. A mezőnynek, a közepénél kezdtek, de a szezon vége felé, az előnyük csökkent, és így jelenleg a 8. helyen állnak. A csapat és Kevin Magnussen megszerezte első pole-pozícióját a São Pauló-i nagydíjon.

2022 végén a csapat menesztette Mick Schumachert, és a helyére az Aston Martin tartalékpilótáját, Nico Hülkenberget igazolták le.

 Mick Schumacher Ausztriában

Teljes név MoneyGram Haas F1 Team
Székhely USA Kannapolis (Fő)
GBR Banbury (Európai)
Alapító USA Gene Haas
Csapatfőnök ITA Günther Steiner
Műszaki igazgató ITA Simone Resta
Weboldal Hivatalos weboldal
2023-as Formula–1-es szereplése
Versenyzők 20. DEN Kevin Magnussen
27. GER Nico Hülkenberg
Tartalékpilóták Olaszország Antonio Giovinazzi
Kasztni Haas VF-23
Motor Ferrari
Gumik Pirelli
Szín később
Formula–1 szereplése
Első verseny AUS 2016-os ausztrál nagydíj
Utolsó verseny UAE 2022-es abu-dzabi nagydíj
Versenyek száma 143
Konstruktőri VB-címek 0
Versenyzői VB-címek 0
Győzelmek 0
Első rajtkockák 1
Leggyorsabb körök 2
Legutóbbi VB-helyezés 10. (0 pont)

 

Asztali nézet