Alfa Romeo F1 Team Orlen
Az Alfa Romeo F1 Team Orlen egy svájci-olasz Formula–1-es versenycsapat, mely ezidáig három érában szerepelt a sportág történetében. Jelenleg önállóan, a Sauber istálló 2018-as átvételével vannak jelen. Csapatként illetve motorszállítóként 1950–1987 között voltak jelen folyamatosan, majd 2015-ben tértek vissza, kezdetben csak reklámpartnerként.
Első érájuk 1950–1951 között tartott önálló csapatként, ekkor megnyerték mindkét világbajnokságot. A hatvanas-hetvenes években több csapatnak szállítottak motort, amelyekkel nagy sikereket arattak. Mint önálló csapat 1979-ben tértek vissza, azonban ez az időszak nem volt túl sikeres, így 1985-ben ki is szálltak (bár 1987-ig még szállítottak motort az Osella csapatnak). 2015-ben az Alfa Romeo csapat logói megjelentek a Ferrari autóin, 2018-ban pedig mint névadó szponzor jelentek meg a Sauber istállónál, amelyet 2019-ben a nevükre vettek, így 1987 után újra konstruktőrként szerepelnek a Formula–1-ben. 2023 végén az Alfa Romeo távozik a Sauberből, így az Alfa Romeo, mint konstruktőr, ismét kiszáll az Forma–1-ből.
Még a hivatalos Formula-1 bajnokság elindulása előtt is szerepelt az Alfa Romeo különféle bajnokságokban, méghozzá egészen jól. P2-es és P3-as autóik az Auto Union és a Mercedes felemelkedéséig gyakorlatilag dominánsak voltak. Ekkor visszavonultak mint gyári csapat, de sok feltörekvő tehetséget támogattak, mint például Enzo Ferrari és csapata, a Scuderia Ferrari. 1934 és 1939 között az Alfa Romeo által épített kasztnik elavultak és gyengébbek voltak, mint az új topcsapat Mercedes. 1938-ban mutatták be a 158-as típust, ami nem volt egy sikeres konstrukció. A háború azonban közbeszólt, és amikor 1946-ban újraindult a versenyzés, az Alfa Romeo 158 volt már a domináns, szinte minden versenyt megnyert, amelyen indult.
2019 januárjában bejelentették, hogy a Sauber istálló 2018-as névadó szponzora, az Alfa Romeo átveszi a csapatot. Ez lényegében azt jelentette, hogy az Alfa Romeo önálló csapatként visszatért, de meghagyták a Sauber teljes személyzetét és struktúráját, és továbbra is svájci licenccel versenyeznek. A korábbi szereplésekkel ellentétben a csapat nem saját motort épített, hanem Ferrari motorokat használt. Az Alfa Romeo változatlan versenyzői felállással kezdte a 2020-as szezont. 2020 januárjában a csapat bejelentette, hogy névadó szponzorációs megállapodást köt a lengyel PKN Orlen olajtársasággal, és Robert Kubica is csatlakozik tartalék versenyzőként.
Az Alfa Romeo Racing marad a csapat neve, miután a Sauber és az Alfa Romeo megállapodott. Räikkönen a 2021-es bajnoki szezon befejezése után visszavonult a Formula–1-ből, míg Giovinazzi a Formula–E-ben indult. A csapat a Mercedes korábbi pilótáját, Valtteri Bottast és a Formula–2-ben végzett Csou Kuan-jüt szerződtette a 2022-es szezonra. 2022 elején, a csapat megváltoztatta a nevét Alfa Romeo F1 Team Orlen-re.
Az Alfa Romeo 2023 végén kiszáll a Forma–1-ből, és véget vet a Sauberrel fennálló együttműködésének.
Kimi Räikkönen a 2019-es osztrák nagydíjon
![]() |
|
Teljes név | Alfa Romeo F1 Team Orlen |
Székhely | ![]() |
Csapatfőnök | ![]() |
Műszaki igazgató | ![]() |
Weboldal | Hivatalos weboldal |
Jogelőd | Sauber F1 Team |
2023-as Formula–1-es szereplése | |
Versenyzők | 77. ![]() 24. ![]() |
Tartalékpilóták | később |
Kasztni | később |
Motor | Ferrari |
Gumik | Pirelli |
Szín | később |
Formula–1 szereplése | |
Első verseny | ![]() |
Utolsó verseny | ![]() |
Versenyek száma | 192 |
Konstruktőri VB-címek | 0 |
Versenyzői VB-címek | 2 (1950, 1951) |
Első győzelem | ![]() |
Legutóbbi győzelem | ![]() |
Győzelmek | 10 |
Első rajtkockák | 12 |
Leggyorsabb körök | 14 |
Legutóbbi VB-helyezés | 6. (55 pont) |